BLOGI: Tulevaisuus ­- ihminen vs robotti

BLOGI: Tulevaisuus ­- ihminen vs robotti

 

Millaista on työ valmistavassa teollisuudessa viiden tai kymmenen vuoden kuluttua? Millaisia taitoja tarvitaan? Millainen on työympäristö?  Miten pitäisi valmistautua tulevaan?

 

Useimmille meistä on turvallista ajatella asioiden jatkuvan nykyisellään. Käpertyminen vanhoihin tapoihin ja toimintamalleihin pitää meidät mukavuusalueella ja luo turvallisuuden tunnetta. Jos kuitenkin menemme kokoajan selkä edellä kohti tulevaa, meille käy kuten sille kuuluisalle sammakolle vesikattilassa. Tulevaisuuden pohdintaa voi lähestyä hahmottamalla ennustettua teknologian kehitystä. Tässä muutamia asioita, jotka tulevat tapahtumaan ennusteiden mukaan pian.

                                  -Vuonna 2020 monella ihmisellä on mukanaan laite, mikä äänittää, videoi ja digitoi kaiken hänen toimintansa.
                                  -Vuonna 2020 tuhannen dollarin hintainen tietokone vastaa prosessointikyvyltään ihmisen aivoja. 2050-luvulla tuhannen dollarin
                                    tietokone vastaa koko ihmiskunnan (9 mrd ihmistä) aivoja.
                                  -2020-luvulla teollisuusmaissa on enemmän robotteja kuin ihmisiä.
                                  -2020-luvun loppuun mennessä laajennettu todellisuus on niin todentuntuinen, että sitä on vaikea erottaa todellisuudesta.
                                   2040-luvulla ihmiset viettävät suuren osan ajastaan ”upotetussa” virtuaalitodellisuudessa (vrt. Matrix)

 

Tuntuu hurjalta.  Varmaa on, että työelämä muuttuu aivan eri tahtia tulevina vuosina kuin tähän saakka. Ei tarvitse olla ihmeellinen ennustaja todetakseen, että automaatio ja robotiikka tulevat hoitamaan suurimman osan valmistavasta työstä. Vielä tänä päivänä yksittäiskappaleissa osaava tekijä hoitaa koneistuksen manuaalikoneella usein nopeammin kuin CNC-koneella johtuen ohjelmoinnin hitaudesta ja koneen valmisteluun tarvittavasta ajasta. Ohjelmointiympäristöt kuitenkin kehittyvät kovaa vauhtia. Vielä 15 vuotta sitten tietokonepelien ohjelmointi oli erittäin työlästä ja niitä tekivät pitkälle koulutetut ammattilaiset. Tänä päivänä tietokonepelien luontiin on tehty ympäristöjä, jotka on suunnattu kouluikäisille ja niiden avulla voi tehdä huomattavasti toimivampia pelejä, kuin mitä aiemmin voitiin edes kuvitella. Pelin tekeminen on ajanvietettä ja tapahtuu virtuaaliympäristöissä, joissa on mukana muita nuoria ympäri maailmaa. Tätä kehityspolkua etenee myös robottien ja koneiden ohjelmointi.

 

Tekniikan hengästyttävä kehitys aiheuttaa tietysti epävarmuutta ja pelkojakin siitä, miten tässä uudessa maailmassa voi pärjätä. Nykyinen Z-sukupolvi on näppäillyt älypuhelinta heti kun on vaipoista selvinnyt, joten etumatka on melkoinen meihin 60-luvun kasvatteihin.  Onneksi on faktaa myös se, että ihmisen oppimiskyky alkaa heiketä vasta 70 ikävuoden jälkeen ja silloinkin hitaasti. Millainen sitten on työjako ja ansaintamalli tulevaisuuden organisaatioissa? Epäilen vahvasti työajanseurantajärjestelmien tulevaisuutta bisneksenä. Siirrymme työajan mittaamisesta aikaansaannosten mittaamiseen. Ulkoisesta johtamisesta sisäiseen johtamiseen. Mihin tarvitaan pomoja, kun ihmiset johtavat itseään? Mitä osaamista tarvitaan itsensä johtamiseen?  

 

Työn tekemisen luonne muuttuu perustuksiaan myöten – johtaminen ehkä vielä enemmän.

ps. muutama viikko sitten oli tv:ssä uutinen, jossa oli robotti kaverina suomalaisen vanhainkodin asukkaille. Ihan hyvä tyyppi kuulemma…

 

Antti Jokitalo

Takaisin ajankohtaisiin